Tuesday, August 11, 2009

Ding Dong.. tersebutlah alkisah

aku masih teringat kisah zaman kanak2 aku..
aku tak ingat la mase tu aku darjah berapa.. tapi kan.. cam darjah 3 jer..
yang masih segar di ingatan kisah amirul ditelan selut..

mase tu aku and the gang main2 kat tapak lombong yang ditimbus..
ape yang dilihat.. kepingan tanah kering dibahagian permukaan..
amirul pun dengan riangnye memijak kepingan tanah tu..
tapi aku dok nasihat kat die..
"mirul.. jgn pijak2 atas tu.. nanti tenggelam.. bahaya.. atas je kering"
tapi mirul tetap main gak atas kepingan tanah tu..
tibe2..

kaki mirul mule termasuk kedalam selut..
die mule meronta2 meminta tolong.. sebab takleh tarik kaki keluar
"kakak.. tolong mirul"
" kan kakak da ckp.. sape suro main kat situ.. bio die.."

tapi lame2 aku tgk makin tenggelam adik aku ni..
aish ni takleh jadi..

memember aku cam zarisya alan zaim sume da ketakutan melihatkan
mirul yg semakin tenggelam

aku pun terus pegi mendapatkan amirul yang da tenggelam separuh badan..
kaki aku pun da termasuk dalam selut
menyukarkan aku utk tarik amirul keluar..
tapi selipar aku tak kisah..
yang penting adik aku selamat..

akhirnye setelah bertarung dengan kaki aku pun masuk dalam selut..
nak tarik adik aku lagi..
adik aku dapat dikeluarkan..

aku pun mengarahkan adik aku balik.. sebab baju da jadi warna lain..
aku pun gerak balik ke rumah..
sesampai nye didepan rumah..
mama marah.. aku tak ckp ape2.. tapi mama kate sape suro biokan adik ko main kat lombong
zapp.. aku terkena libasan getah paip kat depan rumah..
amirul tak kene ape2..
peristiwa tu mama and baba tak tau pun..
sampai la da besar..
bile borak2 satu family.. aku menceritakan kisah tu semula..
baru la mama baba tau kisah sebenarnye..

bile adik2 aku ckp kakak die bukan2.. marah kakak die. aku akan ceritakan balik
kisah ni.. haa.. dorang pun terdiam.. dan tunduk malu..

kalau ikutkan dengan aku2 skali bley mati dalam selut tu..
yela aku ni bukan kuat sgt..
kalau aku tak tarik mirul kuar.. arwah la plak die..
tapi alhamdulillah masih panjang umur die..

2 comments:

Dreamer said...

Seorang kakak yang mithali ni....amat menghormati kisah abg dan kakak yang sanggup berkorban demi adik beradik dia..memang respect sangat!! tahniah!!

Lydia Amanda said...

weehehehe...