Saturday, May 30, 2009

Fasilitator Part 1

bile dah tersedar dari tidur ni.. aku susah la nak tido balik.. lagipun cuaca panas.. tidak mengizinkan aku untuk tidur semula.. ni aku nak cerita la pengalaman menjadi seorang fasilitator..

sepanjang hidup aku di UTM dari first year sampai fourth year.. aku adalah seorang fasilitator.. certain org menganggap kerja fasi ni remeh..tak mencabar.. tapi bagi aku ia adalah kerja yang paling mencabar.. nak handle pelbagai ragam manusia xkire usia.. tapi.. aku ni tak lah sehebat mane pun..

sebelum aku menjadi seorang fasilitator.. aku telah menjalani kursus asas fasilitator di kolej aku sendiri yang dianjurkan kelab KARISMA.. fasi2 pertama aku ialah.. abg afiq, abg mangga, abg misai(actually lupe skit la name die), abg azhar(selaku pembantu felo penasihat), kak shikin, and kak ida.. merekalah yang mengajar aku tentang fasi2 ni buat kali pertama.. dan ini juga kali pertama aku menyertai program di universiti..

beberapa minggu kemudian.. aku dan rakan2 terpilih menjadi fasilitator untuk menjadi fasilitator program pembangunan jati diri dan kecemerlangan akademik di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan.. Aku masih ingat no kumpulan aku.. NO1.. hahaha.. first time jadi fasi.. aku sangat2la gemuruh.. sampai aku demam.. tapi cabaran tetap aku lalui sehingga selesai.. dan sekarang 2 org peserta dari LDK aku masuk ke UTM dan mengambil jurusan yang sama dengan aku.. (kire junior aku ler..).

dah 3 tahun berturut2 aku jadi fasi utk program yang sama. selain KMNS aku turut pergi ke KMPP, dan KMJ. Semuanyer menarik..but then the most precious moment mase kat KMPP.. time tu lain.. eventhough aku bukanlah ketua pusat.. tapi kesan dari aku jadi fasi kat situ.. majoriti adik2 kat situ (dalam dewan kuliah tu je) memohon jurusan yang same ngan aku.. akibatnyer.. Ramai la junior Remote Sensing datang dari KMPP.. hahaha lawak btol.. tapi takpe.. aku bersyukur kerana mereka masih mengingati aku.. hehehe.. lagipun nak pegi KMPP ni dah la jauh.. tapi best la.. mase tu semangat kerjasama antara fasi sgt utuh.. (the best fasi..) kalau nak dibandingkan dengan satu lagi universiti tu.. U***.. aha...

dan yang terakhir sekali di KMJ..kat KMJ ni suasana yang agak berbeza.. adik2 yang aku dapat sporting gile.. dan sygnye aku tak dapat nak ajak dorang amik kos aku.. sebabnyer dorang dari sains hayat.. but then ade gak rakan2 dorang yang still mintak kos aku..hehe.. mase kat KMJ ni adik2nyer sgt ramah.. hepila.. aku pun sedih bile mengingatkan dorang ni..

Jadi fasi ni tinggalkan kesan yang dalam la kat aku.. mcm2 pengalaman yang aku dapat.. Kalau diberi peluang.. aku nak sgt jumpe sume adik2 LDK aku.. hope dorang tak lupakan aku.. hihihi..

byk lagi program yang aku join.. so sambung kat post yang lain...

No comments: