Monday, May 11, 2009

Ya Allah Berikanlah Aku kekuatan

" Ya Allah... Berikanlah aku kekuatan untuk meneruskan kehidupan ini"
" Berikanlah aku petunjuk dan hidayahmmu"
" Berikanlah petunjuk dan hidayah pada dirinya juga"
" Supaya die tidak sesat Ya Allah"

Setiap Kejadian ade hikmahnyer... ape yang aku nak cerita kali ni.. aku nak org lain jadikan pedoman... aku tak nak org lain ditimpa nasib yang same mcm aku..

The first thing is... be yourself... carilah lelaki yang boleh menerima anda sampai bile2...
bukanlah lelaki yang 2 hingga 3 bulan je bley terima perangai anda... lepas tu kate macam2.. suruh ubah tu.. ubah ni...

The second thing is jage la maruah anda sebagai perempuan... what ever happen.. you need to take care of this matter... dont simply give what they want... please give it to your husband only...

The third thing... dont judge the book by its cover... lelaki... asal hensem je mule la perasan... kenapa perempuan boleh terima.. lelaki itu hensem ke tak.. tapi kenapa lelaki mesti nak mencari perempuan yang cantik jer... maybe lumrah... hopefully tak semua laki mcm yang aku kate tadi.. if lelaki tu hensem sekalipun.. tak semestinya hati nye mulia... baik..

the fourth thing are...Jangan mudah percaya janji manis lelaki... yelah.. kate nak hidup semati... aleh2 tgh pasang yang lain... tau la kite ni bukan bagus sgt... tapi kite ikhlas menerima die seadanya.. die sedap2 tgh layan perempuan lain... nauzubillah..

The fifth thing... actually this is the most important... ingatlah Allah... sentiasa lah kite memohon keampunan dari NYA.. sentiasa la kite beristighfar... jgnlah kite meninggalkan solat... solat la dengan khusyuk dan tawaduk.. kerana solat itu boleh menghindarkan kite dari perbuatan maksiat..

The sixth thing.. dont really trust people around you... aku percaya pada rakan2 aku.. kerana mereka lah yang menjaga aku akhirnye.. bukannye orang yang kite sayang sebelum ni... tapi korang mesti ingat.. mesti ade musuh dalam selimut.. yelah.. org yang kite tak jangka.. so beware..

The seventh thing are.. your personality... guy will find the girl with good personality... my mom said and it is based on my experience also... jagalah aurat anda... aku ni bukan lah bagus sangat.. so aku nak ingatkan diri sendiri..dan pada yang lain... da tak ramai dah perempuan yang btol2 menjaganya.. so think about it...

The eight thing.. bertolak ansur...dan saling memahami.. kalau sorang je yang paham.. tak jadi pe la... bayangkan kite dok terima perangai die... kita da paham die... tapi kan die macam tak paham2 kite.. tu petanda yang buruk la tu.. awal2 kentut pun bau wangi.. cube da lame skit.. mesti kate ish itu tak kene ini tak kene... lagi satu.. tolak ansur la.. woman has their own ambition before getting married.. why not guys give them chances to fulfill their ambitions first... give them moral support.. bukan depan org moral support.. belakang cakap lain... pastu ujung2 ungkit2.. da macam ape jer...

i think this entry is already too much.. macam banyak lagi jer nak cakap... tak nak org lain terima nasib cam aku.. girls... be humble... sopan santun.. berbudi pekerti.. dan ingatla... Allah maha adil... Jika kita baik.. allah akan berikan kite pasangan hidup yang baik juga... Allahu Akbar...
Aku da byk belajar dari kesilapan dan pengalaman yang lepas...

aku terharu sgt2 pada parents aku, rakan2 dan orang yang menyayangi aku dengan sepenuh hati.. ikhlas... kerana memberi sokongan yang tidak henti2... suatu hari nanti die akan sedar... dan org yang suke merosakkan hubungan org lain ni.. skang anda maybe tak kene balasannye.. tapi akan kene pada org yang anda sayang... macam adik beradik... so pk2 kan lah...

12 comments:

:. aYu .: said...

tu la realiti kehidupan kan kak..
harapkan panas sampai kepetang upenya ujan d tgah hari...
insya allah..janji Allah tu pasti..
lelaki yg baik buat wanita yg baik...
dan sebaliknya..
peringatan utk saya sndiri jgk..

k!m a! n!e said...

hye amanda.!!

Lydia Amanda said...

hi mak tam..

Lydia Amanda said...

tula.. peringatan utk kite2 ni.. especially girls la.. huhu

iAmeFie said...

things happen for a reason..
xrugi kita cube memahami org laen..tp kalo org xnk paham kite, tu mslh dia, end up dia yg rugi..
yes, btol ape ko ckp..maruah kene jaga..xkire nakal mcmane pn kite, maruah tu ttp kene jaga kan..
wuwuwu
be strong yah..ingt ape aku pesan..haha ;P

Lydia Amanda said...

orait.. kite kene kuat.. hehe

Anonymous said...

salam...memang benar...jadilah diri sendiri...
tapi kerana apa ??...
dalam konteks perhubungan mencari teman pengisi jiwa...
pada teman la...ia sgt penting agar si dia tahu dan boleh menerima perkara yg tak baik yg ada pada diri kita dgn seadanya...
mudah2an si dia tidak terkejut dgn sifat yg x baik yg ada pada diri kita bila kita sudah jadi miliknya...
namun begitu, nasihat yg baik dgn meminta kita supaya berubah ke arah kebaikan...
itu patut diikuti...j
gn terus di tolak nasihat yg baik...
tak gitu ke encik Lydia ...

"dont judge the book by its cover"...
pd teman la, dlm konteks mencari teman hidup...
teman nak judge the book by its cover....
1st impression teman, mesti tutup aurat...
klu tak tutup aurat, ditolak sejak awal2 lg meskipun muka si dia menarik perhatian org ramai...
pastu baru la teman judge dalaman beliau...

setakat tu je la komen dr teman utk entry ni...k...wassalam...jaga diri, hiasi peribadi.

Lydia Amanda said...

terima kasihla yang memberikan komen.. for lelaki.. memang selalu judge the book by its cover.. memang patut kite pilih wanita yang menutup aurat.. itu sudah pasti... how about for girls to find the guys?? if any comment on that dialu2kan... saya ni baru je belajar.. dan nak belajar dan ingin berkongsi... thanx again...

Anonymous said...

ikut je panduan yg telah digariskan oleh agama kita iaitu ISLAM...
Islam dah bagi panduan, cuma kita je saja nak jg ikut nafsu sendiri dalam memilih pasangan hidup...

pd teman la, pompuan ni kena la cari si lelaki yg bleh memimpin wanita kearah kebaikan...
maknanya yg bleh memimpin dirinya, ibunya, sedara wanitanya dan kalau dh kawen isterinya dan anak2 [pompuan yg blum kawen dan lelaki yg blum baligh] ...
tp memimpin yg macam mana tu ...??
sudah tentulah pimpinan ke arah jalan yg lurus...jalan yg dibenarkan syara'...


camana nak tau si dia bleh memimpin...???
itu lah persoalannya...
kalau kita wat salah ditegur...apa maknanya tu ???
bukankah kita di suruh utk "menyuruh kepada yg baik dan mencegah pada perkara yg mungkar"...
sebenarnya banyak lg, tp itu antara sebahagian drpdnya...

fikir dgn iman + ilmu...bukannya berfikir dgn panduan nafsu utk kepuasan diri

Lydia Amanda said...

Mcm tulah lelaki yang saya nak sebelum ni and sampai la bile2.. tapi bile tgk diri sendiri.. layakkah??
sebelum ni saya mengajak berbuat kebaikan.. tetapi saya dilemparkan dengan tuduhan2 yang mcm2.. tapi lepas ni memang la saya cari yang btol2 bley memimpin saya ke jalan yang diredhai Allah..
insya'allah nasihat dari teman akan saya gunakan bagi panduan saya dan rakan2 yang membaca.. hehe..
thanx sudi berkongsi ilmu...

Anonymous said...

jgn hanya sekadar mencari tetapi sediakan diri supaya "layak"...itu je

Lydia Amanda said...

orait..
sedang menuju kearah status "layak"