Friday, May 8, 2009

Pengalaman UMRAH

ni cerita aku semasa aku mengerjakan ibadah umrah..

just nak share ngan korang sume..


ibadah UMRAH……..

11hb jun 2006..
mase tengah cuti sem baru2 ni aku ngan mama ngan adik aku mirul pergi mengerjakan umrah… sepatutnya aku pg time cuti sekolah tapi disebabkan beberapa masalah kedutaan arab dan menyebabkan visa aku dikeluarkan lambat. so habis cuti sek baru pergi.. aku pergi umrah 2 weeks. seronok sey.. pertama kali kuar dari malaysia…. naik penerbangan yemenia airways… seronok tapi pramugarinye garang skit la.. aku berhenti di dubai dan transit flight di sanaah YAMAN. pastu terus ke jeddah. sampai kat negara arab ni o o o panas seh.. di jeddah kire2 50 darjah celcius.. huhu giler ar.. pastu aku bertolak dari jeddah menaiki bus ke madinah.. madinah lagi panas.. lebih 50 darjah.. kalau sesape yang terdedah kulitnye terasa terbakar.. tu pasal mak arab ngan pak arab tutup la badan dorang. sampai madinah waktu maghrib.. hotel aku dekat ngan masjid nabawi… huh… indahnye pemandangan masjid nabawi di waktu malam.. pada waktu isyak aku solat di masjid. pertama kali melangkah masuk di masjid nabawi aku rase sejuk dan tenang.. tapi sebelum masuk masjid ader spotcheck plak… aper mak arab tu cakap aku pun tak paham… mcm ayam ngan itik. oh dah lame skit baru aku paham die kater hanphone, kamera, dan sebagainya x bley bawak masuk.. masjid nabawi memang besar.. terasa kerdil je.. melihatkan fenomena di sana. then dipendekkan cerita aku dapat masuk ke raudhah. time lawatan sekitar madinah aku pg ke bukit uhud ladang kurma, pasar kurma, dan kilang al-Quran. cume kilang perempuan x bley masuk.
setelah 4 hari aku di madinah kitorang sume bertolak ke makkah.. siap2 berpakaian ihram.. bile sampai di tempat miqat aku berniat dan bertolak ke tanah haram. samapai di mekah check in dan terus ke masjidil haram. ya Allah..sayunye hati.. inilah pertama kali melihat dengan lebih dekat lagi melihat kaabah. kiblat kite solat selama ni..nak citer dah pjg plak.. so aku mengerjakan umrah sebanyak 9 kali selama 9 hari aku berada disitu.. aku ader nasihat kalau sesiapa yang nak pg.. jagalah mulut masing2. jgn cakap smbarangan.. watlah ibadah dengan bersungguh2. kerana itulah peluang kite berada disitu dan kite bukan selalu berada disitu.. tapi jgn lah dekat mekah je korang menjaga ibadah dan berdoa kepada Allah.. dimana jua pun kite kene tetap ingat kepadaNYA.

No comments: